یزدفردا: نتانیاهو گفته است این جنگ تا نابودی حماس ادامه خواهد داشت و پس از پایان جنگ، اسرائیل به تنهایی مسئول تامین امنیت غزه خواهد بود. عربستان و امارات هزینه بازسازی غزه را خواهند پرداخت!

ابوالقاسم قاسم زاده: اقدام شجاعانه دبیر کل سازمان ملل براساس ماده 99 منشور ملل متحد درباره توقف و آتش بس فوری جنگ در غزه به دیوار «وتوی» آمریکا برخورد کرد.

نسل کشی «نتانیاهو» از زنان و کودکان و سالخوردگان فلسطینی با بمباران‌های هوایی همچنان ادامه دارد. آنچنان که یکی از فرماندهان ارشد ارتش اسرائیل گفت: «ما تنها در فاصله چهل روز، ده هزار بار سراسر غزه را بمباران کرده‌ایم.»

در حالی که تلاش جامعه بین‌المللی ادامه دارد، اکثر اعضاء شورای امنیت سازمان خواهان توقف جنگ و آتش بس فوری شدند. دولت «بایدن» با وتو قطعنامه پیشنهادی شرایط بحرانی کنونی را تشدید کرد.

13 عضو شورای امنیت از جمله برخی از دوستان آمریکا، همچون فرانسه، سوئیس، آلبانی، امارات و... به قطعنامه پیشنهادی دبیر کل برای توقف جنگ و اعلان آتش‌بس فوری رأی موافق دادند.

دولت انگلیس اما رأی ممتنع داد و دولت آمریکا آن را «وتو» کرد. در عمل دولت بایدن نظر و خواست جامعه بین‌المللی در اصل حراست از «حقوق بشر» و ممانعت از ادامه نسل کشی ارتش اسرائیل در غزه را وتو کرد.

آن هم در حالی که همه نهادهای جامعه مدنی در جهان، از جمله سازمان دیده بان حقوق بشر در آمریکا، سازمان عفو بین‌الملل، پزشکان بدون مرز و... بایکوت طرح ارائه شده از سوی دبیر کل سازمان ملل را محکوم و آن را چراغ سبز دیگر «بایدن» به «نتانیاهو» برای ادامه قتل عام فلسطینان در غزه و... نامیدند.

وزارت خارجه آمریکا در توجیه اقدام به «وتو» ـ بایکوت ـ قطعنامه پیشنهادی دبیر کل سازمان ملل اطلاعیه کوتاهی داد که در آن آمده است: «این قطعنامه راه حل بحران کنونی نیست. راه حل نهایی در جنگ کنونی، تصویب و رسمیت دادن به تشکیل دو کشور مستقل (فلسطین ـ اسرائیل) در خاورمیانه است.»

راهی که سابقه تاریخی شکست دارد و اکنون یکبار دیگر با توجه به این چرخۀ باطل و وتوی غیرعادلانه آمریکا، باز هم «تعلیق به محال» شده است. این سابقه تاریخی از دوران ریاست جمهوری کارتر تا نشست «اسلو» و... دنبال شد و سرانجام آن جز «فریب» برای فلسطینان و جامعه ملل نبود.

پیشنهاد جدید دبیر کل سازمان ملل به شورای امنیت آن است که این سازمان بین‌المللی، مانع از ادامه نسل‌کشی فلسطینان و نابودسازی غزه و... شود زیرا «بایدن» با استفاده از «حق وتو» آن را از دستور کار شورای امنیت سازمان ملل خارج کرد.

اکنون «نتانیاهو» گفته است این جنگ تا نابودی حماس ادامه خواهد داشت و پس از پایان جنگ، اسرائیل به تنهایی مسئول تامین امنیت غزه خواهد بود. عربستان و امارات هزینه بازسازی غزه را خواهند پرداخت!» «اسامه حمدان» از رهبران جنبش حماس نیز گفته است: «تا پیش از توقف کامل تجاوزات دشمن به نوار غزه، هیچ توافقی برای مبادله اسیران در کار نخواهد بود. اجازه نمی‌دهیم که «نتانیاهو» با خون ملت فلسطین بازی کند و از بحران داخلی خود، به ویژه بحرانش با خانواده‌های اسیران صهیونیست فرار کند.»

ادامه کشتار ارتش رژیم صهیونیستی به جز ویرانی بزرگ و قتل عام شهروندان ساکن در باریکه غزه و آوارگی زنان و کودکان و خانواده‌های فلسطینی هیچ سرانجامی نداشته است. ادامه آن برای بایدن نیز به جز نفرت بیشتر در افکار عمومی در داخل آمریکا و در سطح جهانی دستاوردی ندارد.

بسیاری از تحلیلگران سیاسی براین باورند که ادامه بحران جنگ در غزه اکنون تبدیل به یک فاجعۀ انسانی و نفرت بین‌المللی شده است. تا اینجا برخی از تحلیلگران سیاسی در داخل اسرائیل، همچنین در اروپا و آمریکا، پایان جنگ در غزه را پایان عمر سیاسی نتانیاهو می‌دانند و آینده او را با سرنوشت نکبت‌بار «آریل شارون» در تجاوز به لبنان و اجرای فاجعه بزرگ قتل عام فلسطینیان در دو اردوگاه «صبرا و شتیلا» در خاک لبنان ارزیابی می‌کنند. اکنون و همچنان فاجعه بزرگ انسانی و بشری در نوار غزه ادامه دارد. 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا